Splendoare in iarba

Azi e ziua in care, acum 103 ani, s-a nascut Elia Kazan. Un regizor important, de origine greaca (numele lui real era Kazanjoglu). Cred ca oamenii se mai uita si azi la „Un tramvai numit dorinta” sau la „East of Eden„. Pentru mine, insa, numele lui este legat ombilical de filmul „Splendoare in iarba„. 

Acest film rula periodic la cinematograful din Sinaia in anii 70 si avea pe afis criminala banderola cu „Interzis copiilor sub 16 ani„. Sigur ca interdictia aia absurda ma facea sa-mi imaginez ca filmul este plin cu femei dezbracate, cu scene de dragoste, cu tot ce visam eu in secret, ca pre-adolescent ce ma aflam. Asta m-a costat, cred, destul de mult. Imi inchipui ca daca as fi putut intra la acel film as fi scapat de obsesia legata de ce se poate intampla in iarba inrourata. Cand m-as mai fi dus cu baietii in poienile pline de flori din varful Vaii Rele, as fi putut sa ma bucur de frumusetea naturii si nu mi-ar fi venit de indata in minte imaginile pe care fantezia mea le plasmuia fara incetare si in care, in iarba necosita, mi se intamplau lucruri minunate, alaturi de colegele mele de scoala pe care le doream in secret.

Bineinteles ca dupa ce am implinit 16 ani, filmul nu a mai rulat – se invechise si, in plus, mai importante erau filmele sovietice. Apoi s-a intamplat ca toate lucrurile alea minunate pe care mi le imaginam s-au petrecut in realitate si interesul pentru „Splendoare in iarba” a scazut brusc, pana la cote minimale. 
Am vazut totusi filmul, la Cinemateca, in anii studentiei. Un film cuminte, frumos, cu Natalie Wood si Warren Beatty. Daca as fi putut sa il vad atunci cand nu aveam voie, probabil ca as fi zis, cu oarece naduf: mult zgomot pentru nimic.

Lasă un răspuns

